torsdag 29 december 2011

Sömnlös natt med pistolen mot huvudet

Kunde verkligen inte somna igår kväll, låg verkligen och tänkte på ALLT. Det blev bara gegga av allt ihop och lika så natten.

Jag befann mig i Malmö i en helt vanlig mataffär. Jag snurrade runt stillsamt och letade egentligen inte efter nått speciellt utan bara lät tankarna flyta runt och gick och log och var lycklig. Affären var hyffsat tom för att ligga på Malmös affärsgata när en man plötsligt kommer in i affären. En arab som plötsligt står där och skriker.
Jag står mellan ett par hyllor men ändå bara några meter ifrån ingången där han står. Mannen drar fram en pistol och man känner hur hjärtat plötsligt tar o hoppas över ett slag och blir lika förstelnat som jag själv, min kropp.
Mannen fortsätter och skrika och gapa men mumlar också i tårar. Sedan skjuter han kassörskan. PANG. Jag själv såg henne inte eftersom att det stod en hylla mellan mig och henne men jag visste att hon var vacker för det hade jag lagt märke till när jag kom in i affären. Blond ung tjej med ett stort leende som faktiskt verkade gilla jobbet som kassör som dom flesta andra kanske inte riktigt gör.
Nu tittade mannen på mig och drog pistolen från att fortfarande vara riktad mot kassören till att rikta den mot mig och jag följde den med blicken.
Jag viskade "neej" till honom och mina tårar gick inte o hindra. "Jag har en familj, en man och barn och jag är även gravid. Snälla döda mig inte" kom det ur mig utan att vet hur eller varför. Mannen tittade på mig och hans tårar kom åter igen och rann sakta ner för hans kind. Han gick mot mig och satte pistolen mot huvudet och sa till mig med brytning "Du bevisa det för mig" och tog tag i min arm.
Vi gick igenom Malmös stad och satt på tåget ända till Lund och inte en sekund fick jag känna friheten av att inte ha någon pistol riktad mot huvudet. På nått sätt verkade ändå jag lugnare än alla runt omkring mig.
Mannen men pistolen satt på ena sidan av mig och jag hade min mobil på andra sidan som jag faktiskt lyckades dra upp ur fickan. Jag tryckte på sms-sympolen och letade upp Magnus i listan och skrev "När jag kommer hem så håller du bara med om ALLT och spelar med, okej!" och la sedan ner mobilen i fickan.
När vi kom fram till lägenheten i Linero (precis utanför Lund) så drog jag ner handtaget men det var låst så han tryckte pistolen hårdare mot huvudet och jag plingade på istället. Magnus öppnade dörren och såg helt chockad ut när han öppnade vilket kanske inte var så konstigt. Mannen buttade in mig i Magnus och det blev en följd av en riktigt stor hård kram och nya tårar föll ner. Nu va de dags för bevis.

"Älskling, har du lämnat barnen hos farmor och farfar?" sa jag till Magnus och gav honom en blick som gjorde att han förstod att de va nu han skulle spela med. "Ja jo det har jag, lämnade dom runt 2-tiden". Sedan tittade jag mot mannen med pistolen för att få mer svar på vad han ville ha mer för bevis. "Ni två gifta? Bevisa!"
Vi hade ingen ring men det var inget han va klok nog och kollade, men hur skulle vi kunna bevisa att två ogifta egentligen var gifta? Mannen frågade efter foton från bröllopet och jag gick in i vardagsrummet för att låtsas leta efter det som egentligen inte existerade.
Magnus låtsades va artig och lät mannen gå före honom in i vardagsrummet men han hade egentligen en liten plan. Han tog tag i handen som mannen hade pistolen i för att få kontrollen över den och sedan så lyckades han på nått sätt överlista honom gång på gång och knuffade ut honom ur lägenheten och låste. Mannen började skjuta mot dörren och Magnus sprang in till mig i vardagsrummet och vi satte oss i hörnet bredvid tvn medans vi lyssnade på skotten som sedan tog slut. Jag grät i Magnus famn och sedan förstod vi att mannen var ute eftersom att skott kom och slog sönder våra rutor.



Överlevde vi? Detta var bara en av nattens tre drömmar, den sista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar