lördag 18 februari 2012

Skoluppgift - Praktikdagbok

Praktik 1 – Djurhemmet


Onsdag 15/2-2012
Idag var första dagen på djurhemmet.  Jag gick upp kl. 08.00 för att sedan hoppa upp på cykeln kl. 08.35 för att sedan börja kl. 09.00 som då kommer bli min start på dagen de närmsta dagarna.
Eftersom att jag varit på praktik på djurhemmet förut så visste jag vad saker och ting innebar och jag och kände även till husets uppbyggnad vilket gjorde att jag hittade lätt. Dock var det ju ca 5 år sedan som jag praktiserade där så det klart man inte kommer ihåg vart exakt allt ligger och även alla djur som var där då är ju inte kvar nu så fick då lära känna en hel del djur med en massa olika personligheter.
Idag var alla anställda på djurhemmet där och det innebar att jag då jobbade med Thomas, Björn och Katarina som då också är min handledare. En tant som också var där som min mamma känner sedan tidigare var Helga och hon tror jag är pensionerad men hon hjälper in princip till där varje dag för hennes glöd av att hjälpa är riktigt stor och jag vet att hon även hjälper till på andra ställen och är mycket engagerad i annat.
Djurhemmet består mestadels av katter, de får även in andra djur men just nu finns där bara katter. De har ca 30 st katter där just nu både som inackordering och ”hitte-katter” som söker nya hem. Med inackordering menas det att kattens ägare lämnat in katten bara under en mindre period tex om kattens ägare ska resa på semester under nån vecka.

Vad för man göra på ett djurhem?
Jo, i detta fall när djurhemmet bara består av massa katter så ska kattlådorna rengöras, golv ska sopas och blötläggas, katter ska borstas, matskålarna ska bytas ut samt den gamla matten och det gamla vattnet mm.
Idag blev det dock en kort dag idag för kl. 14.00 skulle de ha styrelsemöte i deras kök så slutade jämt innan det men har haft det bra och ser fram emot morgondagen J


Torsdag 16/2-2012
När jag kom till djurhemmet idag så gav Kristina mig ett häfte som handlade om lagar och rätten mot djur osv. Det var mycket som man tyckte var självklart men fortfarande inte var lagar förens 2014 då det förväntas slå igenom, helt ofattbart när man läste det.
Sedan satte jag igång med de grundliga sysslorna, kattlådor, ny fräsch mat och vatten osv. Jag hörde att de andra stod i köket medans jag var inne i storrummet och fixade. De pratade om att det var någon i styrelsen som klagade på att det var rätt lortigt där och att de anställda där blev rätt upprörda och det förstår jag för det blir så ofattbart skitigt med en gång. Jag kom in med sopborsten i ett av kattrummen och då sa Helga att hon precis hade sopat där inne men ändå fick jag ihop en liten hög. Jag dammsög också en kattställning och sedan ett annat rum men sen när jag var klar med det rummet kom jag tillbaka och gick förbi den svarta kattställning som var helt täckt av vita katthår. Det går verkligen inte att hålla helt ren t hela tiden hur mycket men än städar och hur många man än är. Men det gör ju samtidigt att man hela tiden håller sig sysselsatt och det är ju bra det. Finns alltid nått att göra, även om man känner att man städat hyffsat eller vill göra nått annat än att städa så är det alltid katter som ska borstas eller tas hand om mm.
Någon favorit på djurhemmet?
Jadå jag har hittat några favoriter fast jag tycker alla är charmiga på sitt sätt även de katter som kanske är lite lustiga. Min favorit är katten Maja som faktiskt inte är en hitte-katt utan hon sitter i karantän och blir hämtad igen av sin husse den 27/2 efter att ha varit i Indien.
När jag såg Maja och var inne i hennes bur för första gången var det nästan som om jag blev blöt i ögat men samtidigt kunde jag inte låta bli att skratta. Maja är nämligen perserkatt och det är en ras som blivit rätt sönderavlad så deras nos är så himla intryckt så att de har jätte svårt att andas. När jag då var inne i Majas bur så hade hon ju svårt att andas och hon snorar och nyser då och då men hon var så otroligt go och hon lät så himla roligt när hon andades och spann men samtidigt tycker man ju synd om henne. Hon är även en av de långhåriga katter som jag fått borsta pälsen på.
Kattungarna är också några söta små filurer som jag gillar stark men det är ju för att dom är så otroligt små, söta och lekfulla fast snyggast av alla katter va nog Lillsamos och även Vilse. Vilse kom in från polisen och han är en vildkatt. Först fick han vara i bur ute i uthuset där de har burar sör sig för katter som bör ha de lugnt. Jag hade aldrig sett honom men jag hörde att han blir livrädd när någon kommer fast han rivs och bits inte utan kryper bara ihop. Dock så blir han riktigt vild och vill ut när ingen är där och börjar klättra på stängslet och gör bara illa sig själv så de som jobbar där tog in honom till en bur inne istället igår kväll där det är lite mer rörelse omkring. När jag då kom i morse fick jag se Vilse för första gången och jag har aldrig sett en sådan katt med så stora uppspärrade livrädda men så otroligt vackra ögon. En helsvart katt som man direkt led men. Hoppas verkligen att han kommer att repa sig och känna sig trygg tillslut.

Fredag 17/2-2012
Idag har det varit väldigt mycket folk på djurhemmet. Det har varit massa par som kommit och kollat på katter men också lämnat in katter. Jag inte heller bara jobbat på djurhemmet utan på deras loppis som dom har i stan. Jag åkte dit vid ca 12.00 och var där till 15.00 men det var mycket litet och de som jobbade där va två lite underliga tanter. Den ena var jätteliten och halvdöv så man fick prata väldigt högt och den andra kedjerökte hela tiden och speciellt när hon blev nervös. Haha. Det var nämligen så Katarina och Thomas kom ner med bil och kärra fullastad med saker från ett dödsbo men allt fick ju såklart inte plats och då blev hon väldigt nervös. Det var otroligt mycket folk i den pytte lilla loppisen (den var verkligen jätte liten) än vad nam föreställt sig. Var alltid någon inne och kollade.
Sedan vid 15-tiden åkte jag upp till djurhemmet igen och det var 4 personer inne i det lilla hemmet som kollade på katter samt att vi väntade på ett par som skulle komma med två katter som kom från ett dödsbo ifrån Filipstad. Jag såg även att det kommit en ny katt men då endast tillfälligt tills matte/husse kommer tillbaka efter en liten resa på en vecka.

Det har varit tre riktigt bra dagar och man ser vart jag jobbat på mina händer och armar som är fulla med rivmärken efter att jag busat med kattungarna som har riktigt vassa klar. Jag kommer sakna alla katter och jag hoppas det bästa för dom alla och jag tänker lite extra på Vilse. Men jag kommer säkert att hälsa på någon dag för att se hur det går.

4 kommentarer:

  1. Aww <3

    Jag har faktiskt varit på deras loppis! Jag hade glömt att det var katthemmets loppis! Ligger typ vid mastmagasinet, eller hur? :)

    SvaraRadera
  2. Vad fin maja var och nu förstår jag vad du menade med att du inte visste om du skulle skratta eller gråta när du såg henne. :) Verkar ha varit 3 stycken roliga och gossiga dagar på djurhemmet.

    SvaraRadera